Tipy na využití tohoto cvičení doma i ve škole.
Rané matematické představy
V tomto cvičení dítě může porovnávat množství na nejrůznějších podnětech. Řazení podle velikosti umožňuje vnímat i pořadí. Porovnávat může obrázky, symboly, prsty, hranoly, zvuky, čísla.
Proč je toto cvičení důležité?
Porozumění množství, tedy počtu a vztahu mezi přirozenými čísly pomáhá řazení podle velikosti, množství.
Dítě si uvědomuje důležitou vlastnost přirozeného čísla a to, že každé přirozené číslo má svého následovníka (po jedničce následuje dvojka, před šestkou je pětka a podobně). Přesouvání například hranolů dětem zprostředkovává tuto vlastnost. Dítě si začíná i uvědomovat důležitost pořadí.
Pro koho je cvičení vhodné?
Obecně patří do předškolních nebo raně školních her. Kromě pojmů početních představ, rozumových předpokladů rozvíjí současně i jazykové dovednosti. Část dětí úlohu řeší intuitivně a přirozeně, část dětí potřebuje těmito úlohami projít.
Metodická doporučení
Instrukci dítěti přečteme my, aplikace nebo si ji přečte samo.
V nastavení můžeme vybrat:
Podle volby můžeme řadit po jedné (obor 0-5 pět řádků či obor 0-10 deset řádků). Pokud zvolíme obor 0-10 a 5 řádků, pak počet obrázků nebude mít posloupnost po jedné.
Tipy na podobné aktivity mimo aplikaci
Můžeme využít řazení staveb z kostek lega podle velikosti (řazení hranolů). Nastříháme 5 brček, aby vyjadřovaly velikost 1 až 5 a dítě je porovnává. Může i porovnávat brčka, hranoly (1-5) poslepu pouze hmatem a říkat své představy.