Aktivní třídění významově a tvarově stejných objektů

Tipy na využití tohoto cvičení doma i ve škole.

Aktivní třídění významově a tvarově stejných objektů

Rané matematické představy


V tomto cvičení je úkol opačný oproti předchozím cvičením 101, 102 a 103. Nyní dítě již zná vybrané objekty, ale zjišťuje, podle jakého kritéria je musí rozdělit. Toto cvičení je jednodušší verze, ve které přiřazujeme objekty a kritériem je vzhled objektu. Hledáme tedy předměty, které vypadají stejně.


Proč je toto cvičení důležité?
Cvičení se zaměřuje na podporu třídění podle daných kritérií. Důležitou podmínkou je, aby byla kritéria jednoznačně definována a objekty bylo možné rovněž jednoznačně zařadit. Dítě se učí přemýšlet, rozebírat a strukturovat své myšlenky. Tříděním se dítě učí i pojmové přesnosti, které jsou v matematice důležité.

Pro koho je cvičení vhodné?
Obecně patří do předškolních her, ale je vhodné i pro starší děti, které potřebují rozvíjet své jazykové dovednosti.

Metodická doporučení
Instrukci dítěti přečteme my, aplikace nebo si ji přečte samo.

Dítě si objekty prohlédne a vysvětlí, jak bude postupovat a proč. Ptáme se, proč tak přemýšlí a jestli by do skupiny nemohl patřit i třeba jiný objekt na obrázku a proč ? Dítě tak přemýšlí, učí se argumentovat a vlastním slovním odůvodňováním si rozvíjí i jazykové dovednosti. Díky tomu se tak učí mnohem hlouběji a komplexněji.

Tipy na podobné aktivity mimo aplikaci
Při nákupu si všímejte uspořádání výrobků v obchodech. Proč jsou tak uspořádány? Dítěte se ptáme se na otázky typu "Proč jsou všechny tyto džusy u sebe?" (dvě řady stejných pomerančových džusů), nebo "Proč jsou tyhle čokolády ve stejné řadě?" (všechny mají na obalu oříšky) či "Proč je tohle nádobí u sebe?" (bílé hluboké talíře).