Třídění objektů s využitím pozitivně a negativně formulovaných znaků

Tipy na využití tohoto cvičení doma i ve škole.

Třídění objektů s využitím pozitivně a negativně formulovaných znaků

Rané matematické představy


Toto cvičení představuje nejtěžší úkol v sekci třídění. Dítě musí zvládnout hned několik kritérií najednou. Některé instrukce jsou zadány pozitivně a jiné negativně, zároveň jsou poměrně komplexní a vyžadují aby dítě třídilo, logicky přemýšlelo, soustředilo se a zapojilo slovní i pracovní paměť a svoje znalosti.


Proč je toto cvičení důležité?
Cvičení se zaměřuje na podporu třídění podle daných kritérií. Důležitou podmínkou je, aby byla kritéria jednoznačně definována a objekty bylo možné rovněž jednoznačně zařadit. Dítě se učí přemýšlet, rozebírat a strukturovat své myšlenky. Tříděním se dítě učí i pojmové přesnosti, které jsou v matematice důležité.


Pro koho je cvičení vhodné?
Obecně patří do předškolních a raně školních her, ale je vhodné i pro starší děti, které potřebují rozvíjet své jazykové dovednosti.

Metodická doporučení
Instrukci dítěti přečteme my, aplikace nebo si ji přečte samo.

Dítě si objekty prohlédne a vysvětlí, jak bude postupovat a proč. Ptáme se, proč tak přemýšlí a jestli by do skupiny nemohl patřit i třeba jiný objekt na obrázku a proč ? Musíme si dávat pozor na znění otázky a rozdíl mezi "je" a "není".
Negativní zadání je náročnější. Toto cvičení vyžaduje soustředění, jazykové porozumění, pracovní paměť i vědomosti. Je přípravou na pozdější řešení logických slovních úloh typu „zebra“ (logické hříčky, které trénují a utužují postupy logického uvažování, ale nevyskytují se v nich žádná čísla).

Tipy na podobné aktivity mimo aplikaci

Tento typ třídění můžeme s dítětem procvičovat hrami s využitím rozhodování o pravdivosti a nepravdivosti výroků, tedy co je a co není pravda. 

Příklad her: 

Všechno lítá, co peří má. Všechno jezdí, co kola má. Všechno plave, co ploutve má. 

Můžeme použít i negativní zadání, například: Do skupiny patří to, co nelétá.

Procvičovat můžeme také v tramvaji na zastávce, při pozorování skupiny lidí. Dítěte se ptáme: Na koho myslím? Nemá dlouhé vlasy, má brýle, kabelku a nenastupuje do tramvaje. 

Skvěle se tento typ úloh procvičuje také na hře “Hádej kdo?”