Třídění podle jednoho kritéria

Tipy na využití tohoto cvičení doma i ve škole.

Třídění podle jednoho kritéria

Rané matematické představy


V tomto cvičení se snažíme zaměřovat na vyhledávání objektů podle pouze jednoho kritéria. Tento typ úkolů patří mezi první komunikační hry, kterým dítě rozumí již dříve, než dosáhne předškolního věku.


Proč je toto cvičení důležité?
Cvičení se zaměřuje na podporu třídění podle daného kritéria. Dítě se učí přemýšlet, rozebírat a strukturovat své myšlenky. Zjistí, co je problémem, který řeší, vyhodnotí jej a poté celý proces opakuje znovu s novými kritérii. Učí se reagovat, zapomenout na původní kritéria a přijmout nová.

Objekty třídíme například podle barvy, jindy podle velikosti a příště podle tvaru. Tříděním se dítě učí i pojmové přesnosti, které jsou v matematice důležité.

Pro koho je cvičení vhodné
Obecně patří do předškolních her, ale je vhodné i pro starší děti, které potřebují rozvíjet své jazykové dovednosti. Obtížnost cvičení se odvíjí od toho, jak dobře dítě zná objekty, na které se ptáme a také jejich vlastnosti. (Příklad: Vím, jak vypadá dospělý člověk? Vím, jak vypadá tučňák? Vím, kdo jsou lidé?)

Metodická doporučení
Instrukci dítěti přečteme my, aplikace nebo si ji přečte samo. S dítětem ideálně mluvíme a ptáme se na otázky "Proč si myslíš, že...?", "Není někde schovaný ještě jeden kámen?", "Proč jsi označil tuhle postavu?"
Dítě tak přemýšlí a vlastním slovním odůvodňováním si rozvíjí i jazykové dovednosti. Díky tomu se tak učí mnohem hlouběji a komplexněji.

Tipy na podobné aktivity mimo aplikaci
K tomuto cvičení se skvěle hodí manipulativní činnosti s předměty denní potřeby, kdy dítě musí jednoznačně určovat barvu, tvar, velikost a další vlastnosti daných předmětů. Dítě tak například poznává, že červené autíčko je jiné než modré, nebo že knoflík se dvěma dírkami vypadá jinak, než ten, který má dírky čtyři.

Ve hře využíváme nejprve porovnávání pouze jednoho parametru:

  • Oblečení – různě barevné druhy oblečení (modrý svetr, červené kraťasy, žluté plavky, červenou čepici, modré triko...) rozložíme například na postel a necháme dítě jej rozdělit podle barvy, druhu či materiálu. Ptáme se otázkami, například: "Najdeš všechny ponožky?", "Ukaž mi všechno, co je modré", "Co je huňaté?"
  • Hračky – různé hračky rozložíme před dítě, které je rozdělí podle barvy, druhu či materiálu. Ptáme se otázkami, například: "Které hračky jsou červené?", "Ukaž mi všechny panenky", "Najdi všechna autíčka"
  • Nádobí – při společném úklidu nádobí, nebo prostírání stolu dítě rozděluje nádobí podle barvy, druhu či materiálu. Ptáme se otázkami, například: "Najdi všechno, co je bílé", "Co je skleněné?", "Ukaž mi všechny hrnečky"


U tohoto cvičení se snažíme zaměřovat pouze na jedno kritérium, které můžeme jednoznačně určit pouze pohledem, bez dalších informací o objektu.
Kritérium bývá nejčastěji barva, tvar či druh. Dítě hledá například modrý svetr a zelené ponožky, nikoliv teplý svetr a tátovy ponožky.